Wat een schitterend handschrift Met vlechtjes Ik heb een mes in mijn mouw. Wil je 'm zien? Mr. Spock Wat een schitterend handschrift Met vlechtjes Ik heb een mes in mijn mouw. Wil je 'm zien? Mr. Spock

Oostenrijk 2021

Nieuwe schoenen! De oude zijn een beetje versleten. Uitzicht vanuit overnachtingsadres in Duitsland Jezus hangt te shinen in de ochtendzon Woensdag: na aankomst een middagwandelingetje: Isel-Schlucht -> Marcheralm -> Bergeralm Uitzicht richting Prägraten De tunnel in de weg van Virgen naar Prägraten is van buitenaf gezien ook maar een raar knutselwerkje De Isel-Schlucht is vanaf het pad eigenlijk nauwelijks te zien maar gelukkig is er een informatiebord Bergeralm. Alle horeca is helaas dicht. Uitzicht richting Matrei Alle toppen zitten nog in de wolken Uitzicht richting Bonn-Matreier-Hütte met links het Timmeltal Uitzicht richting Sajathütte met midden-rechts het Timmeltal Donderdag: naar de Berger Kogel, via het Wetterkreuz Vandaag de toppen uit de wolken en de eerste gletsjers zichtbaar Langzamerhand steeds minder bomen en steeds meer sneeuw en ijs te zien De Berger Kogel met wat wolkjes Ook de Lasörling heeft een eigen wolkje Wolken op ooghoogte Het Gästehaus Post waar ik verbleef is precies in beeld, en ook van de Groß Venediger is net het witte topje te zien Bergerseehütte aan de rand van de Bergersee De top komt al dichterbij Het pad loopt over de noordgraat recht omhoog Het Gipfelkreuz met genoeg scheerlijnen Uitzicht Richting Virgen, Matrei en de Groß Glockner (verstopt in de wolken) De Groß Venediger is nu beter zichtbaar Ook andere mensen nemen de weg naar boven De Bergerseehütte van bovenaf De Snickers zijn goed luchtdicht verpakt So when you really love me darling bring me Edelweiß Vanaf de zuidkant is het eigenlijk een groot onhandig vormgegeven weiland Op de terugweg langs de hut De top in de middagzon met de noordgraat mooi zichtbaar De Bergersee vanaf de hut De Bergerseehütte, de Bergersee en de Berger Kogel (vlnr) Sneeuw! Aan het einde van de Bergersee een heleboel witte pluizige bloemen Terugweg langs een waterval Nog een terugblik naar de Berger Kogel Weer bijna terug in het dal Uitzicht vanuit mijn raam in het Gästehaus naar de Berger Kogel Vrijdag: Door het Timmeltal naar de Eisseehütte en de Wallhorntörl De Berger Kogel en de Lasörling in de ochtendzon Aangekomen in het Timmeltal. De hut ligt aan het einde van het dal. Bergen in de ochtendzon. De geplande terugweg is ook al te zien. Zoek het Murmeltier Ah daar is-ie Hij heeft mij ook gespot Eenmaal op de Venediger Höhenweg aangekomen is het pad bijna vlak Bij de Eisseehütte Uitzicht richting Berger Kogel Vanaf de hut gaan we naar de Wallhorntörl. Profi bordje voor de terugweg Is dit de Eissee? Ziet er wat modderig uit... Richting de wolk is de bedoeling Is dit dan de Eissee? Ziet er nog veel modderiger uit... Dáár is de Eissee! Nog steeds richting de wolk langs weer een ander meertje Dit is niet de Eissee maar er ligt wel ijs Het pad liep een stukje door de sneeuw Pad door de sneeuw dus Bijna boven... wat zou er te zien zijn? Eenmaal boven bij de Wallhorntörl wordt de wereld opeens wit Ietsje meer naar rechts nog veel meer wit En ook wat meer naar links is het wit Uitzicht langs de graat richting het westen Andere kant van de graat met allemaal scheve bergen Als je heel goed kijkt zie je de Dolomieten Uitzicht langs de graat richting het oosten (met handige staalkabel) Hier is het meertje met ijs nog wat beter te zien Blik langs de graat Terugkijken naar de route (ongeveer) Weer bijna bij de hut, met een graafmachine die een spin nadoet Zoek het Murmeltier Hiero! Bergen in de middagzon. De heenweg is ook ongeveer te zien. Na een tijdje is eindelijk de Wallhorntörl terug te zien Hier is de route van vanochtend nog wat beter te zien Vanaf de hut ongeveer horizontaal het dal uitgelopen over de Prägratner Höhenweg tot aan het Fenster. Nu dan naar beneden. Uitzicht vanaf het Fenster richting Matrei De koeien vinden een onhandig vormgegeven weiland geen probleem Terug in het Gästehaus heeft de waterfles last van de luchtdruk Zaterdag: Kleinbachtal -> Rote Lenke -> Gösleswand -> Neue Reichenberger Hütte -> Großbachtal Stukje omhoog, links aanhouden, rondje om de berg, rechts weer terug Het eerste stuk omhoog lekker in de schaduw door het bos Aan het eind van het dal beetje links aanhouden en dan achter de watervallen langs rechtsaf Onderaan de watervallen. Koeien mogen de waterval niet beklimmen. Halverwege de watervallen. Je kan goed zien waar de koeien wel en niet mogen komen. Bijna bovenaan. De bovenkant van de rand komt steeds dichterbij. De Gösleswand is zichtbaar geworden Bovenaan de watervallen: de Rote Lenke en de Gösleswand zijn nu goed te zien Terugkijkend zie je helemaal niks van de rand of de watervallen Wat een boel wolken De Groß Venediger is ook weer zichtbaar Aangekomen op de Rote Lenke kun je de Neue Reichenberger Hütte zien Nog een klein stukje omhoog naar de Gösleswand Leuk stukje over de graat Bovenop geen Gipfelkreuz De noordkant van het Virgental ligt nog in de zon Uitzicht naar het zuiden met in de verte nog wat Dolomieten Hmm wat een rare wolk Uitzicht naar het westen. Als je heel goed kijkt zie je het Gipfelkreuz op de lagere top De Rötspitz heeft z'n top in de wolken De meeste andere bergen zijn net niet in de wolken Recht naar beneden het dal voor de terugweg Die ene rare wolk is nog lek ook Bij de hut, terugkijkend naar de Gösleswand en Rote Lenke De echte top is net niet te zien maar die met het Gipfelkreuz wel Heel efficiënte Murmeltier-tunnel Rustig terugwandelen door het Großbachtal Goed te zien waarom het ding Wand heet Als je berg stukgaat kun je hem prima repareren met een dikke tak Zondag: Wasserschaupfad Umbalfälle -> Clarahutte -> Umbalkees Schau mal! Wasser! Guck mal! Wasser! Kiek èns! Water! Mooi luchtig balkon met uitzicht op water Zoek de roofvogels (2 stuks) Hiero! Langs het water verder het dal in De watermolen, vlag, parasol, wasmolen en een klein stukje Clarahütte komen in beeld De parasol, vlag en wasmolen wat dichterbij Relaxed vrijwel vlak verder richting het einde van het dal Aan het einde van het dal is de vlakke weg op Bijna recht omhoog, maar wel met wat hulpmiddelen In 2000 kwam de gletsjer nog bijna tot dit meertje De gletsjer zit nu verstopt achter de rand Terugkijken door het dal. Alle wolken bleven netjes daar hangen Bij de piramide van het beginpunt van de Isel Trail 20 jaar geleden was dit nog bedekt met ijs Het water is net te diep om tot aan de gletsjer te lopen Rond de Dreiherrnspitze wordt het ijs ook steeds minder De rotsen zijn helemaal kaalgeslepen en nog nauwelijks begroeid Hoe loopt dat pad omhoog nou ongeveer? Nou eh recht omhoog Maandag: Naar de Ochsenbug, de huisberg van Virgen De koeien hebben hun eigen 5G-mast De schapen staan op en ontzettend in de weg Laatste alm en bijna boven de boomgrens Het pad loopt ergens door het hoge Ochsenbugleit'n. Ziet er best pittig uit. Uitzicht richting Felbertauern Het Gipfelkreuz komt net door de wolken heen De Groß Glockner zit helemaal in de wolken De rand links houdt de wolken uit het Virgental goed tegen maar de top blijft half in de wolken Spectaculaire wolken De bergen die de zuidkant van het Gschlößtal vormen zijn eens van een andere kant te zien Laatste 150 meter naar de top, over de graat. De wolken worden steeds minder tegengehouden Het Gipfelkreuz, met genoeg scheerlijnen en een spectaculair uitzicht! Die wolken verpesten het uitzicht wel een klein beetje Maar leveren ook wel mooie plaatjes op Uitzicht richting Felbertauern. De scheerlijnen zijn niet heel erg strak afgespannen Uitzicht richting Groß Glockner Uitzicht richting Matrei Uitzicht richting Lienz Uitzicht richting Virgen Uitzicht richting Lasörling en Berger Kogel Uitzicht richting Prägraten Uitzicht richting Groß Venediger Uitzicht richting Groß Venediger een minuutje later En ook de Groß Glockner is eventjes te zien De Ochsenbugleit'n ziet er van boven af veel makkelijker uit Klein stukje naar beneden, met een doorkijkje naar Virgen De schapen van vanochtend zijn ook een eind verder gekomen Dat prachtige zachte gras op de almen, je zou er toch zo doorheen willen rollen. 45 graden naar beneden (links) en 45 graden omhoog (rechts) De Ochsenbug kijkt net boven de bomen uit Terug bij Gästehaus Post; in mijn kamer brandt het licht. Na zo'n lange dag ga je wel een beetje onscherp zien. Dinsdag: Matreier Tauernhaus -> (stukje) Gletscherweg Innergschlöß -> Löbbentörl -> Innerer Knorrkogel Het ansichtkaartenuitzicht in het Gschlößtal, met een deel nog in de ochtendschaduw Außergschlöß ligt al in de ochtendzon Aan het eind van het dal omhoog, met een boel mensen die de Gletscherweg deden Het Gschlö&szligtal zelf is best vlak De Salzbodensee Het Auge Gottes. De Gletscherweg gaat hier een andere kant op De route loopt over de oude morene Zoek de roofvogel Hiero! De Gletscherweg verdwijnt in de diepte De Gletscherweg loopt ergens beneden langs het beekje, mijn weg links boven over de morene De morene loopt in een lange lange bocht. De Kristallwand komt nu ook in beeld, met een klein wolkje rond z'n top. Richting Löbbentörl en Innerer Knorrkogel. Alllebei nog net niet te zien. Het dal is bijna helemaal gevuldmet de gletsjer vanaf de Kristallwand, maar je ziet het haast niet door al het puin dat er op ligt Stukje verder zijn de Löbbentörl en de Innerer Knorrkogel wel te zien Het pad werd steeds meer van steen naar steen hoppen Stukje sneeuw en twee markeringen zijn te zien. Maar daarna? Bijna bij de Törl en nu is het pad wel ongeveer te zien. Dat wordt klauteren! Van bovenaf is het veel duidelijker te zien. Een echte batman-klim! Aangekomen op de Löbbentörl, de Groß Venediger zit net niet in de wolken Uitzicht langs de rand richting Kristallwand De route is van bovenaf mooi te zien Nog een klein stukje naar de top, met handige richtingspijlen Het Gipfelkreuz van de Innerer Knorrkogel, met een normale hoeveelheid scheerlijnen Het gletsjermeertje van de Karleskees. De Groß Glockner zit verstopt in de wolken rechts van de Wildenkogel Uitzicht over het erg kale lege dal van de Badener Hütte Uitzicht over de graat van de Löbbentörl via de Löbbenkopf richting Kristallwand Ook als je niet op de Gletscherweg zit zie je toch gewoon gletsjers Weer terug naar beneden. Zelfs van bovenaf is het laatste stuk pad lastig te zien Mooie fotoplek op het stukje sneeuw Nog even terugkijken naar de ongelofelijke hoeveelheid losse stenen Wat lager begint het weer een beetje groener te worden Terug over de morene Het uiterste puntje van de Schlatenkees is te zien, 250m in de diepte Meertje dat helemaal dichtgegroeid is Bruggetje gemaakt door Spieker Jozef Schau mal! Wasser! Terug in Innergschlöß zijn alle hoge bergen verdwenen Een hele grote vogelverschrikker om je kostbare gewassen te beschermen De informatie laat ook niks aan duidelijkheid te wensen over Het haarspeldbochtviaduct van de Felbertauernstraße blijft ook mooi Woensdag: Arnitzalm -> Ganitzle -> Zunigtörl -> Kleiner Zunig -> Zunigalm De Ochsenbug in de ochtendzon Daar gaan we heen Virgen aan de voet van de Ochsenbug En nog maar een keer de Ochsenbug De huisjes van de Arnitzalm De lucht in het westen is vandaag toch ietsje dreigender Maar de andere kant op is de Groß Glockner nu wel goed te zien De Kleiner Zunig, de Zunigtörl, de Ganitzle en de Großer Zunig Matrei, de Zunigalm en de Groß Glockner De Zunigsee en de route naar de Zunigtörl De bordjes bij de Zunigsee hebben net als Michael Jackson last van vitiligo Aangekomen op de Zunigtörl, uitzicht richting Lienzer Dolomiten Het Gipfelkreuz en de route naar de Kleiner Zunig komen in beeld Uitzicht over de Zunigsee, de Ganitzle en het Virgental Bij het Gipfelkreuz. Je ziet wat er gebeurt als je geen scheerlijnen gebruikt. De Groß Glockner heeft zich verstopt in een wolk Uitzicht richting Lienzer Dolomiten ziet er uit als een verpakking van een homeopatisch kalmeringsmiddel Ook de Ochsenbug heeft een wolkje gekregen Uit het westen komt er nog meer bewolking aan Bij de Zunigalm hebben ze een tweetraps-glijbaan Bordje Kaiserschmarrn. Als het maar genoeg is... Op de terugweg nog een mooie wegwijzer gevonden De bomen aan de overkant van dit dal hebben wel wat last van de zwaartekracht Donderdag: terug naar huis maar nog even postzegels kopen in Oberndorf. De straten zijn nog nat van de regen. Op het overnachtingsadres hebben ze een prachtige radiowekker. Helaas werkte hij niet. En zo zien m'n schoenen er uit na een weekje wandelen en zo'n 10.000 hoogtemeters
Mag het licht uit? Gauw het licht weer aan